Ingen tur...


… med avloppet. Det är tvärstopp trots ihärdiga försök. Det ska enligt utsago finnas en septitank men vi kan inte hitta vare sig lock eller avluftningsrör vilket borde finnas så jag börjar tvivla att det verkligen finns någon. Vår kära vän Manuel har kontakt med en grävmaskingubbe som nu ska komma hit och gräva upp baksidan på huset för att försöka hitta den eventuella tanken på Torsdag. Har en känsla att det inte kommer hittas någon, möjligtvis att vi hittar en igenproppad stenkista, och att vi får införskaffa någon form av tank för att slippa fler missöden i framtiden.

I går kväll tog jag en dusch på övervåningen vilket medförde att nedervåningen svämmade över! Som tur är verkar köken ha separat avlopp så nu blir det vaskning vid diskbänken på gammeldags vis med tvättlapp. Som tur är valde vi en kran med duschhandtag vid diskhon så det blir hyfsat enkelt att tvätta håret i alla fall. Alltid något som är positivt.


Det här trädet hade långa smala fröskidor

Ett annorlunda träd, skulle vara kul att veta vad det är. Löven ser ut som Lönn, stammen är kamoflagefärgad, man kan tänka att dom som började göra kamoflagefärgade kläder fick idén från stammen, och på trädet hänger en massa små taggiga bollar. Har kollat runt på nätet på Lönnvarianter men inte blivit klok ett dugg.

Mysko träd

Detta är EN bakelse! Portugal är ett eldorado för kakmonster :-)


Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få.

Kommentarer

Usch så jobbigt med avloppet.

Kolla om det inte kan vara en platan.
/Anna
Fy vad tråkigt med avloppet, bara utgifter!!
Anna har en bok om Medelhavets blommor och träd. Jag ska försöka få tag på den genom Bonniers förlag.
Hoppas ni får ordning på avloppet.
Kramiz
Anna - Tack snälla, nu slipper vi bry våra huvuden mer. Kollade runt på nätet och nog är det en Platanus acerifolia eller Platan på svenska.

Maggan och Ingemar - Bra tips på bok, ska försöka få tag på den jag med. Det är så många växter man blir nyfiken på här.
Ha det så gott

/Annelie
Åse Rexius sa…
Hej
Följer bloggen med stort intresse då jag själv antagligen kommer flytta till Portugal. Jag och min man och våra tre spanska gathundar hoppas på att göra ungefär som ni. Den drömmen har vi närt länge.
Vilket missöde med avloppet!

Jag kommer kommentera igen och antagligen ställa en mängd frågor. Jag hoppas det är ok.

Hälsningar Åse
Hej och välkommen Åse

Vad kul att ni har funderingar på att flytta till Portugal, vi kan rekommendera Tomar med varm hand :-) Självklart får ni ställa frågor och vi ska svara efter bästa förmåga.

/Annelie

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag