Symaskin och annorlunda tvål


Det har varit en delvis blöt dag i dag. I morse fullkomligen öste regnet ner, det var rent öronbedövande. Till slut blev det en lucka och vi passade på att gå ut med hundarna. Jag var smart och tog på regnjacka men det gjorde inte Hasse vilket straffade sig. Halvvägs öppnade sig himlen igen. Regndroppar stora som golfbollar, de innehöll i alla fall mycket vatten så vi blev plaskblöta ganska omgående och Hasse blev helt genomdränkt. 5 minuter senare sken solen, och så där har det hållit på. På två korta 5-minuters skurar samlades det 5mm i regnmätaren, inte dåligt.


För några veckor sedan lämnade vi in symaskinspedalen för reparation, det var ju bara full gas hela tiden, det gick inte att reglera hastigheten. När vi inte hörde något gick vi till verkstaden och kollade läget.
- Har ingen ringt er? Oj oj. Delen som behövs är så dyr så det är ingen mening att laga.
Nähä, trist eftersom själva maskinen är helt ok. Vi tog pedalen till symaskinsfirman för att skaffa en ny. Men se det gick inte för det var fel ampere! Alltså blev det en ny symaskin. Så nu har vi eller rättare sagt jag, för Hasse lär väl inte sy, en flådig elektronisk historia med 40 olika sömmar. Nu gäller det att komma på vad man ska använda alla sömmar till.
Mannen i butiken lade ner massor med jobb på att visa oss maskinen och ändå blev han förvånad när vi sa att vi ville köpa den. Och vi klarade av att förklara vad vi ville och mannen lyckades få oss förstå hur den funkade med de få ord på portugisiska vi kan = Stolta!

Nu ska här sys

Jag har försökt göra vispad tvål i dag. Det är en annorlunda metod än den jag brukar göra. Man vispar fetterna tills det ser ut som vispad äggvita och sedan ska man hälla i iskall lut och vispa igen. I Sverige gjorde jag denna tvål med cocosmjölk och det gick galant. Men här är det inte mycket likt det vi har i Sverige. Den första cocosmjölken var stenhård så det gick inte, den andra var lösare så det gick att lösa upp sodan i den, sedan ska den kylas i kylskåpet och då blev den tämligen fast så det gick inte att hälla i det vispade fettet medan man vispade. Jag fick röra om blandningen så den blev mjuk för att sedan ösa i hela smeten och vispa som en galning. Normalt blir den här tvålen kritvit men eftersom det var en annan sorts cocosmjölk blev den gulaktig. Ska bli spännande att se hur tvålen är om två månader. Kanske det blir den bästa jag någonsin gjort. Ska göra en ny sats i morgon för säkerhetens skull men då på vatten.

Dom ser ut som dom ska i alla fall

Dom här tvålarna ser ut som goda maränger. Förra julen gav Hasse sina arbetskamrater en varsin julklappspåse med olika tvålar, bl a denna tvåltopp. En av grabbarna var inte närvarande då gåvorna beskrevs utan kom en stund senare. Han var fikasugen så han tog sig en kopp kaffe och vad han trodde var en marräng. Det ansiktsuttrycket hade jag velat se när han tog sig en tugga av tvålen :-)

Bild från min tvålsida www.getmjölkstvål.se. Visst ser den ut som en maräng!

Vi var iväg till hägnet och installerade en till vattenutkastare för vattenslang. Som det är nu har Carmen ingen vattenslang då hon gör rent hos valparna utan får gå med moppen då vi volontärer är där eftersom vi använder hennes slang. Nu kan alla ha varsin och jobbet kommer gå lättare.

Jag hade åter igen missat att sätta tillbaka minneskortet i kameran så idag blev det ont om bilder. Försökte det där med att ladda över bilderna till datorn via kabeln men det tog så´n himla tid, hade inte riktigt med tålamod så tjurig som jag är flyttar jag minneskortet fram och tillbaka och försöker komma ihåg att sätta tillbaka det i kameran vilket inte alltid lyckas.

Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få.

Kommentarer

Kul med tvålarna, ja det gäller att vara med från början så det inte blir fel :)
Grattis till nya symaskinen, jag saknar min. Skulle inte klara mig utan... trodde jag, men det går bra här nere.
Ha det gott.
Man klarar sig utan det mesta när man inte har något val.
Tänk bara på alla prylar man har i skåp och lådor som kommer fram när man flyttar/städar. -"Oj, hade jag den här, den hade jag alldeles glömt bort"
/Annelie
Anonym sa…
Svårt att tro att en elektronisk komponent i en symaskin är så kostsam?

Effektreglering (hastighet) är i nio fall av tio styrd av en tyristor som kostar på sin höjd en hundralapp eller två.

Detta är att jämföra med en dimmer men är konstruerad för att hantera lite andra effekter i form av ampere.

Lycka till med nya maskinen.

MVH / Åke
Hej Åke, jag förstår din tanke om tyristorer, nu undrar jag om du inte har blandat ihop dom med dimrar när det gäller priset, jag har för övrigt två stycken med mig här nere men dom har visat sig svåra att få in i fotpedalen, och nu är det ju som så att pedalen är 30-år gammal så delarna till den är nog inte några rena standard-delar, utan dom vill importera delarna från gud vet var. Hälsningar Hasse

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag