Natthimlen


I Sverige har vi alltid bott så att man inte sett hela himmelen, det har alltid varit träd eller hus i vägen så att man bara sett en lite bit. Kanske det är därför månen ser ut att bete sig annorlunda här, vi bor ju nu så att vi ser så mycket mer av himmelen.
I Sverige tyckte man att den stod i stort sett på samma ställe hela tiden från nymåne till fullmåne.
Här vandrar den över himmelen, en bit varje dag. När den är ny ser man den i väster, sen flyttar den sig en bit i taget för att till slut stå i full blom i öster.

Månen full och fin i öster

Karlavagnen är också annorlunda. Den ligger upp och ner!

Normal karlavagn

Och som vi ser den här

Det börjar dra ihop sig för våra små steriliserade vovvar att få stygnen borttagna. Jag undrar bara hur veterinären ska lyckas med det. Dom har stora mastodontplåster där mandomen en gång satt (de kan numer politiskt riktigt tituleras hen) och dessa sitter fast ordentligt både på skinnet och i pälsen. Jag inbillar mig att dom måste sövas igen för att det ska gå att få bort dem, åtminstone Otto som är totalt oregerlig.

Det känns som aj-aj att ta bort detta plåster

Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få.

Kommentarer

Stackars vovvar, inte kul när plåster ska tas bort. Idag kan jag åter både läsa och skriva på er sida, det hoppar lite hit och dit. Nu ska jag gå tillbaka och läsa det jag missat. Ha det gott.
Hej svejs
Ska bli intressant och se hur det går att få bort plåstren i morgon.

Nog är det konstigt, undrar om det är Blogger som spökar? Er blogg uppdateras inte, det står att det var 1 månad sen ni skrev nåt! Tekniken!!!
ha det så gott
/Annelie

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag