Jordbruk och försvunna hantverkare


Hej igen det är jag Hasse som skriver.
Jag har skrivit om det här tidigare men jag är lika förundrad fortfarande. En del grannar här med sina små smala tomtremsor plöjer upp dom och gör om dom till majsfält, grejen är den att dom köper tjänsten av bonden här och får dom betala cirka 40€ i timmen för det plus en bra summa för att skörda majsen. Grannen och jag pratade om det här och det kan absolut inte vara lönsamt.

"Gräsklippning" på granntomten.
På bilden ovan syns två smala remsor som förbereds för majsen. Först går de med trimmern och klipper gräset. Sen kommer en liten traktor med en plog med två billar men bara ena används. Traktorn gör ett spår med billen, backar tillbaka och gör nästa spår bredvid genom att köra med ena hjulparet i plogspåret. Inte speciellt effektivt, lång tid tar det.

Annars har det väl inte varit så mycket här idag mer än att jag har bilat klart väggen i vardagsrummet så att el-Bruno kan komma och göra klart och att min kära hustru hade möjlighet att dammtorka hela huset (vilket jä-la göra). Tyvärr kommer väl han att hitta på en del nya hyss när han kommer.
Det är som vanligt lite lustigt, han var här en stund och sen, ja, vi måste leta efter honom.
Rör-Carlos var här en dag, han kommer vi att få leta efter och han som skulle kolla byggnadslov skulle höra av sig den här veckan, honom kommer vi också att få leta efter. Och många ställen finns det att leta på.

Annelies föräldrar kommer ner hit i natt men dom har ordnat med hyrbil och ett hotell och det är skönt för i och med det slipper vi vara vakna större delen av natten, men det måste bli dyrt, en tidigare flight hade nog varit billigare, men i alla händelser ska Annelie in och träffa dom tidigt i morgon för dom vill till marknaden som slutar redan vid 1 tiden. Själv ska jag ta tag i åsnehuset och se om jag kan få till grunden, jag har dragit ner en elkabel i dag så att jag kan kapa och anpassa längden på stenarna som ska ligga där men jag behöver lite sand också för att få eländet i våg men sen tror jag att det kan gå ganska snabbt att få upp huset, men det får ni läsa om i morgon.

Hasse vid knapparna.

Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag