Bränder och elen


Hej det är jag Hasse som skriver i kväll.
Det är lite humor, och jag lovade att återkomma när det är klart, men en väldigt sympatisk kille från elfirman som drog ner trefasen var här idag och han har lovat att skicka in pappren som visar att dom har gjort sitt jobb till Elbolaget så dom eventuellt kan komma hit och kolla att det är gjort (okay det där lät konstigt)

Vi brukar nämna att det brinner en hel del här i Portugal och i år har jag sett röken från åtta bränder här ifrån huset.
Jag läste idag att det brann på 262 platser just nu och man har 7500 professionella brandmän i gång av 9500 st samt att man har 35 000 frivilliga som hjälper till.
Fyra stycken har dött än så länge, varav tre män och en kvinna.
Man räknar med att 40 000 hektar har brunnit hitintills till en kostnad av cirka 2 % av BNP. Slitaget av materiel och manskap måste vara helt otroligt.
Jag läste om de nuvarande bränderna i Kalifornien (när jag bodde i Sverige så ”okay det brinner, besvärligt men det är där borta”) ungefär som att nu bombar man Bagdad (där borta) men nu när man lever med det förstår man vilken plåga det är för folk. Samtidigt läser jag att man har gripit 46 personer mellan 19-46 för att ha startat bränder avsiktligt.

Det måste kännas hopplöst (bilden lånad från nätet)

Det är ju Lördag i morgon och nästa Lördag ska jag ju åka till en stad som heter Caramulo och vidare till Santiago de Compostela med hojen och (den är i perfekt skick) men jag har tydligen inte håligt reda på alla grejor som hör till, som vissa handskar, paraplyet som jag brukar ha med mig tillexempel, för att inte nämna mitt första förband som visade sig dränkt i oktanhöjande gegga , och lyssna nu, jag har tagit ur mina fårskinnsvantar, jag kanske inte behöver dom här, men regnkläderna vill jag hitta.
Jag tar med mig kameran på resan så ni ska få några bilder på snygga bilar-hojar ifrån Caramulo och givetvis ifrån det världsberömda Santiago.
Hasse vid knapparna.

Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag