Märkligt garn


Sist jag var på Cedar Centre lämnade jag en massa grejer till deras loppis. Bland deras grejer fanns några garnnystan med läcker färg som jag blev lite intresserad av. Jag tänkte mig några nystan men Lorraine prackade på mig en hel påse, när jag protesterade sa hon att det var en present så det var bara att tacka och ta emot. Lite knasigt, man ger bort grejer och får nytt tillbaka.
De ville även betala grimmorna jag hade med men där fick dom ge sig, jag sa att man kan ju inte betala för donationer heller.
När jag tog fram garnet idag och tittade lite noggrannare fattade jag ingenting. Det ser ut som ett jättelångt smalt fisknär och det fanns en beskrivning på insidan av banderollen som man inte heller fattade något av. Tack och lov för You Tube! Där kan man hitta instruktioner på nästan allt, däribland hur man stickar en Ruffle scarf med rufflegarn. Så nu sitter jag och petar med det och långsamt går det för man ska sticka med fisknätsmaskorna och det gäller att inte gå vilse bland dom.

En blivande scarf

Mer tvål har det blivit, det är flera sorter som är slutsålda och lagret behöver fyllas på. Har lite formar jag inte använt tidigare, bl a en rosform så det blev rostvålar med rosendoft. Ska bli spännande och se hur de blir.
Hasse han har gjort färdigt toppen på brunnen, men som vanligt har han inte fotat så ni får ge er till tåls med att se hur den ser ut. Jag hade hellre velat ha en platt topp men Hasse ville ha en struttopp också fick det bli.

Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få.


Kommentarer

Aura sa…

Hej Hasse o Annelie,

Emellan du virkar något vackert av fiskgarnet ska Hasse, som älskar att laga mat, få ett recept på syltmunkar av de australienska mästerkockarna. Alla andra recept var enligt mästerkocken inget att bry sig om.

I en större skål (degen ska jäsa i den) blandas
4 dl ljummet mjölk
100 gr smällt smör
75 gr socker
4 ägg
20 gr vanlig jäst eller 10 gr torr jäst som man smular sönder i lite vätska
600 gr mjöl
Blanda ordentligt, det blir en mycket lös deg. Låt jäsa med duk på
Värm upp friteringsolja till 165 – 170 grader Celsius
Ta ett nyp av den jästa degen (som är liten boll) och lägg att fritera i den varma oljan tills de får gyllene färg.
Blanda socker med lavendel blommor (kan stötas lite med morteln eller vara hela)och rulla munkarna i sockret. Lägg åt sidan att kallna lite.
Skär lite med en kniv och fyll munkarna med sylt.
Lär bli jättefluffiga och fetsnåla.

En varm hälsning
Aura
Aura det är jag Hasse som svarar, tack för receptet, det ska jag testa.
Jag hade en bagare straxt utanför skolan och Göran gjorde rektangulära munkar som han fyllde med jordgubbssylt innan han vek i hop dom och sen friterade dom, de var väldigt populära, jag åt dom inte så ofta själv utan jag satt oftast inne i bageriet och väntade på semlorna som han givetvis klippte, skurna är en förbannelse.
Med Vänlig Hälsning Hasse.

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag