Djurdilemman


Hovslagaren har varit här för första gången och tagit hand om Triggos hovar. Han hade med sig en märklig attiralj som han ställde upp Triggos fötter på när han raspade. Har aldrig sett något liknande i Sverige, där har dom hela tiden benet på sitt eget ben.
Triggo fick beröm för att han var så lätt att handskas med, oftast håller åsnor på och kickar och har sig men Triggo stod där snällt som en staty. Oj oj vilken pärla.
Han är ju fortfarande hingst och enligt expertisen blir hingstar väldigt aggressiva då det kommer ett sto i närheten, speciellt när hon brunstar. Så nu är jag i valet och kvalet om han ska kastreras eller inte. Samtidigt som han är väldigt fin, har ett toppentemperament och dessutom är utrotningshotad så är det ju det där med ett ev humörsväng och ska man verkligen föda upp fler åsnor när det finns de som inte har det bra och behöver tas om hand? Återigen ett dilemma, hur ska man egentligen göra?


Mystiska manicken hovis har till hjälp

Var till veterinären med lilla Rufus idag. Han är inte i den bästa konditionen och jag var beredd på att han skulle få somna in. Men veterinären är fortsatt positiv och hoppfull. Jag talade om att jag inte ville fortsätta bada honom i den giftiga smörjan eftersom jag tycker att han börjat få men av det så nu har en ny behandlingsstrategi satts in med en annan medicin. En kraftigare variant. Egentligen är det en medicin för bl a kossor så vi startar med en dos på 0,1 ml för att se om han tål den, går det bra så ökas dosen sakta och vi får återigen hålla tummarna. Problemet är inte Lechmanian utan det är dom j-a kvalstren Demodex med tillhörande klådan som ställer till det.
Det är så himla lätt att säga att ett djur bör avlivas ända tills det är ens eget djur, då är det alldeles för mycket känslor inblandade och man vill göra sitt yttersta. Och det är det jag gör nu. Men jag kan lova att det är tungt, han är ju så himla pigg, glad och positiv samtidigt som han har det jobbigt med all klåda, han är inte sjuk egentligen så än finns hopp även om det inte känns så med jämna mellanrum.

Igår var det kalaslunch för Raol som fyllde 50. Massor med människor kom och som vanligt var det ingen snabblunch. Vi kom dit kl 12 och åt, drack och hade allmänt trevligt ända till klockan 5. Det kan man kalla låååånglunch.



Födelsedagsbarnet skär tårtan

Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få


Kommentarer

Aura sa…
Hej Annelie och Hasse,

Var snälla och låt mig göra lite reklam för en ung portugisisk kompositör Bruno Ville (BrunuhVille på webben)...han komponerar...episk musik, musik om naturen...keltisk musik ...osv...mäktigt och vackert
Album "Aura"...
http://www.youtube.com/watch?v=xbqyAd_sZG0

Bruno's hemsida med flera album...
http://www.youtube.com/watch?v=xbqyAd_sZG0

Triggo har säkert bra gener...förutom hans snälla beteende... Rufus kan ges vatten blandade med lite äppelcidervinäger..(inte vinvinäger)

Tack ...En vänlig hälsning i ljus
Aura
Leena sa…
Annelie, jag såg på AT läkarna från London, där använde de tjära som behandling på psoriasis patienter och de blev märkbart bättre.

Jag har finsk tjärshampo hemma om du vill prova på Rufus.

Funkar vitlök på hundar? Det känns ju som han har en massa livskraft.

Aura - Vi ska absolut lyssna på honom.
Det blir nog en utmaning att få i Rufus äppelcidervinäger, det är ju inte ens gott för oss men man vet ju aldrig och det ska ju vara bra för allt möjligt.Kan vara värt ett test.

Leena - Kruxet är ju att Demodex är parasiter i hårsäckarna och de är knepiga att bli av med även på en "frisk" hund, speciellt som hans allmänkondition inte är den bästa pga Leshmanian. Men det kan vara värt ett försök. Jag ska lyssna runt om det finns att få tag på tjärschampo (hur man nu säger det på portugisiska :-)) här annars får jag höra av mig.

Tack och kram för omtanken till er båda

/Annelie
Leena igen sa…
Tydligen fanns den som tvål också:

Här kan man köpa tjärtvål strong: http://www.thenordicspa.com/vara-produkter/naturtvalar/

Fann en fantastisk blogg, du som är kunnig i tvåltillverkandets ädla konst kanske blir hjälpt av detta:
http://www.shenet.se/ravaror/tjara.html
Anonym sa…
Kika här (det heter coal tar treatments, det torde ju gå ner i hårsäckarna och påverka kvalstren, frågan är hur länge den ska sitta på för att göra verkan? ):

http://www.patient.co.uk/health/psoriasis
Åse Rexius sa…
Hej Annelie och Hasse
Usch stackars Rufus. Man får se det såhär tror jag. När djuret inte har livsglädje kvar/det är fler onda saker än goda då är det dags. (Säger jag som inte vet hur jag skall klara det när gamle Herman skall gå)

Manicken som hovis hade har vår hovis i stallet också så den är känd.

Kramar
Åse
Aura sa…
Hej Annelie,

Ang. tjära shampoo...Shampoo de Alcatrão....hittade em affär som säljer gröna - biologiska produkter men verkar vara endast nätshop....pris ca 10 Euro.
vid reklamation ska man kontakta ...linha de apoio ao cliente (+351) 212268400. (titta på fliken "Informacöes").
Tjära används för fet hår (seborrehea) och psoriasis....

Namnet på affären
Segredo da Planta & Green Planet - Produtos naturais e biológicos

Direkt till shampoo de alcatrão

http://segredodaplanta.com/dnn/Default.aspx?tabid=58&txtSearch=shampoo+de+alcatr%c3%a3o&List=0&SortField=UnitCost%2cProductName&productid=1

En varm hälsning
Aura
Aura - Tack för länken. Jag ska beställa därifrån i väntan på att egen tvål blir klar, det tar ju ett tag.

Anonym - Tack för tipset. Coal tar är stenkolstjära vilket kan vara en utmaning att få tag på här, lyckas jag ska jag göra en salva och testa på lilla Rufus om man nu inte lyckas få tag på färdig salva, man vet ju aldrig :-)

Leena - Jag ska testa att göra egen tjärtvål och jag kan ju utöka sortimentet i webbutiken med den också. Dom är ju inte helt lätta att få tag på har jag förstått.

Åse - Ni är moderna i Göteborg ni. Jag hade nog gammeldagsa hovisar eller så är det länge sen jag hade häst.

Tack alla och kram

/Annelie

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag