Fel falunyans


Nu när det blivit lite svalare är det dags att sätta lite färg på åsnehuset. Tanken var att det skulle vara lite Sverigekänsla med en falu rödfägnyans. På provlappen såg det ut som rätt färg och likaså när färgburken öppnades. Men inte när det kom på huset. Jisses vilken märklig kulör. Svårt att beskriva den men det är absolut inte åt faluhållet, kanske det blir bättre när andra lagret kommit på. Just nu ser det ut som ett jättestort stopljus ute i hagen när solen ligger på. Hua.

Falunyans?

Ikväll är det första kvällen som ytterdörren är stängd. Det har varit vansinnigt varmt och nu när termometern sjunkit till 18° så är det faktiskt riktigt huttrigt, det känns rätt underligt att man fryser vid den temperaturen. Hjärnan har ännu inte vant sig även om kroppen gjort det.

Det blev en liten hundpromenad med Brigitte och hennes hund. Med var bara Rufus och Duro, det blir lite lugnare så. Men efteråt for vi hem till oss och introducerade Jack med Otto och Loffe. Jack och Otto är ungefär lika gamla och dom hade riktigt kul ihop, sprang omkring och jagade varandra hej vilt. Nästa promenad får Otto hänga med, kul för honom att ha en jämnårig att leka med. Triggo tyckte också att besöket var skoj, han sprang omkring och ville jaga Jack som dessvärre inte uppskattade påhittet allt för mycket.

Vovvar letar kräftor vid sjön och Rufus fann en som han mumsade på

Jag hade mockat tomten på förmiddagen och Triggo hängde efter som vanligt. Slö som jag var så körde jag inte ner skottkärran till dynghögen utan tänkte göra det på eftermiddagen. Normaltstår skottkärran helt fredad påtomten men så icke idag. När jag kom hem efter promenaden hade Triggo varit där och vält ut hela kärran. Lite väl hjälpsam ibland kan man tycka.

Hjälpredan

Har gjort en så god fikonkaka (recept finns här) av fikonen vi fick av Mandy. Vill ju inte att dom ska förgås så något måste man ju hitta på även om det inte är det bästa med tanke på att jag går på diet. Jag gjorde den på färska fikon istället för torkade och använde bara 1,5 kaffemått cognac och inga russin.
Men ibland måste man ju unna sig något gott också så ikväll blir det lite kalas på fikonkaka och ett glas vin. Inte illa.

En riktigt härlig helg önskar jag alla läsare

Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få



Kommentarer

Anonym sa…
Falurödfärg är en så kallad slamfärg och bindemedlet är normalt linoja vilket initialt är blank när färgen är ny.

Dock eroderar linolja snabbt till en matt yta och det är denna yta som man förknippar med Falurödfäg.

MVH / Åke i Götet
Unknown sa…
Hej det är jag Hasse som skriver.
Jag tycker färgen är väldigt tjusig, och den blir nog lite mattare efter ett par veckor i solen.
Själv är jag ju i Santiago de Compostella och här har jag just Söndagsmässan i den stora Katedralen, jag lästa just att Annelie tyckte att det hade blivit lite svalare i Tomar, och här är det tjock tröja som gäller, men i morgon bär det av ut till kusten och förhoppningsvis blir det lite varmare där.
Jag Hasse Hälsar er alla.
Åke - Och det är den nyansen som är så knepig att hitta, men man får hålla till godo med något liknande :-)
/Annelie

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag