Sista kursdagen, tråkigt nog


Efter en lång natts sömn var det dags för nästa dag med åsnor. Efter en stadig frukost utrustade jag mig med regnkläder eftersom himlen såg tämligen regnlovande ut. Nu hade jag tur att det var uppehåll och det gick lättare att cykla idag trots rejält ont i baken efter sadeln. Kan man få kondis så snabbt eller är det bara för att man vet vägen idag?

Otroligt vacker cykelväg

Och vacker utsikt

Komöte

Dom tyckte att jag var otäck så dom höll sig på sin sida, dock gick dom på fel sida trots att det är engelska kossor :-)

I dag gick vi igenom det där med hälsa hos åsnor. Man tror ju att åsnor är väldigt lika hästar men så är det inte. Det är otroligt mycket som skiljer dom åt, inte bara antalet kromosomer. Dom ska ha annat foder - där är dom mer lika getter, hovarna och tänder är annorlunda och mycket mycket mer. Jag är så glad att jag for iväg på den här kursen, nu har Triggo en större chans att åldras ihop med mig. En åsna som får ha hälsan kan bli uppåt 35-40 år. Jag riktigt ser framför mig hur han och jag går på promenad, jag 80 och han 35.

Här letar vi pulsen som är svår att finna på åsnor...

...och här lär vi oss bedöma hullet som är "hästlängder" från hur man bedömer hull på hästar...

...och här går vi  igenom åldersbedömning som också det skiljer sig från hästar
Det var inte lätt att säga hejdå till alla åsnor. Helst skulle jag velat vara kvar och fortsatt klia på dom i det oändliga. Det är så vänliga djur, sällskapliga, nyfikna är dom. Påminner mycket om getter dock mycket lugnare och coolare.

Många åsnor har besvär med flugor som äter dom på benen så att det blir sår och elände. Donkey Sanctuary har uppfunnit strumpor åt dom och en av tjejerna var så gullig och ritade av dom åt mig så nu ska jag hem och leta materiel och sy strumpor till en av åsnorna på Cedar Centre som lider stort av bitande/mumsande flugor.

Flugstrumpor

Hittar man rätt kli-punkt på åsnan så vaggar dom med huvudet, ungefär som när en hund sparkar med bakbenet när man kliar dom på rätt ställe. Nu ska jag hem och leta reda på Triggos klipunkt, dom skiljer sig från åsna till åsna så det gäller att klia igenom honom ordentligt. Ursäkta vinkeln på filmsnutten, ni får luta på huvudet = kvällsgymnastiken :-)



Det blir en resa till i November för resterande kurser. De kommer då behandla hur och varför åsnor gör som de gör och så blir det genomgång av klickerträning. Det ska bli spännande. Ami, den andra svenska tjejen ska också vara med och vi ska se om vi kan få ihop det så vi delar rum och gör sällskap. Skoj att göra nya bekantskaper.

Smal väg upp till kursstället, traktorn tog upp hela vägen så jag fick mer eller mindre krypa in i buskarna. Lite läskigt att cykla där

När jag kom tillbaka till B&B efter en tur på stan låg mina byxor och väntade nytvättade och fina. Så skönt att slippa åka hem i åsnebyxor eller bananinsmorda byxor.

Det var lite klarare väder idag vid havet och några galningar höll på och surfade. Brrr

Nu ska jag titta lite på engelsk tv och sen krypa tidigt till kojs, det blir en lång resdag imorgon, dock inte fullt lika lång som resan hit. Hoppas att det inte blir lika mycket strul denna gång.

Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få


Kommentarer

Anonym sa…
Verkar så intressant! Kul du hittade denna kurs! Res i frid å hoppas strulfri sådan :-) kram Yvonne
Tack Yvonne. Nu blev inte resan helt strulfri men jag kom hem i alla fall :-)
ha det så gott
/Annelie

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag