Tjuvhund och historia


Snacka om tjuvaktig hund den där Otto. Häromdagen låg den sista stekspaden halvt uppäten på tomten. I dag när jag sanerade tomten hittade jag resterna av den försvunna alvedonburken och ett nät som en gång innehållit vitlök, nu fanns bara en vitlök kvar. Vi kommer inte ihåg hur många vitlökar som fanns kvar och vi kan bara hoppas att han inte satt i sig nå´n för vitlök är ju inte bra för hundar att äta. Än så länge är han pigg och glad så antagligen lekte han bara med dom som om de var bollar.

Det var en gång...

Hasses dag:
Annelie var på Coffe morning i går som är till mest för utlänningar och då var det några kvinnor som ville starta en grupp som har tänkt sig att försöka få dels kunskap, och även få det på papper, ämnet är Portugal och i synnerhet Tomars och dess omgivningars historia.
Givetvis finns det tonvis med böcker i ämnet men allt är på portugisiska, och nu är tanken att kunna översätta historien.
Och Annelie anmälde mig, och efter som jag alltid har gillat historia så åkte jag ner till biblioteket där gruppen skulle mötas och där träffades vi och en trevlig tjej som jobbar på kommunhuset, hon var den som skulle hjälpa oss med portugisiskan, vilket hon gjorde. Jag tror att vi alla insåg att utan en som är verkligt kunnig i båda språken kan det här bli en riktig utmaning, men vi har sagt att vi ska träffas var tredje vecka, så vi får väl se hur det går.
Själv har jag redan börjat översätta allt jag har hittat på Wikipedia, som är på engelska till svenska, och det ska bli roligt att se och det kan bli ett litet historiehäfte med tiden.
Nu till något helt annat.
Jag har tidigare nämnt att det brinner lite då och då här i Portugal och nu senast läste jag att mellan nyår och sista Augusti hade det brunnit av 94 000 km2 och att det hade dött 6 brandsoldater i jobbet, lite av det fick jag se när jag åkte norrut till Santiago de Compostela. Jag såg områden som var mer är 4 km som var helt avbrända, vissa områden liknade mer krigszoner, uppe på två väldigt höga viadukter var vägskyltarna fortfarande helt sönderbrända, det märkliga var att så fort jag kom över till Spanien såg jag inte en enda brand, så man kan ju undra varför Gud straffar Portugal hårdare, kan det vara för att ekonomin trots allt är bättre här.

Hela kullen är avbränd

Hasse vid knapparna.

Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få


Kommentarer

Anonym sa…
Har läst på någon engelskspråkig blogg att de flesta bränder är anlagda.

Många områden i Portugal har en lite oklar bild av vem som äger vad.

Detta på grund av arvs-skiften, emigration,etc.
Ett område som blivit brandhärjat skall avverkas då träden dör.

Pyromanerna/mordbrännarna hoppas på att få avverka en del av arealerna då ägaren inte finns på plats.

För några kubik ved går man över lik.

Åke i Götet
Anonym sa…
Hej Hasse o Annelie!

Spekulationerna är många angående orsaken till de många bränderna. Varje år tas också någon pyroman som har triggats till att anlägga egna bränder när de naturliga tagit slut.
En anledning till de många bränderna ska vara att det planterats så mycket snabbväxande eucalyptus här uppe. Träden avger en härlig doft som dock också är en lättantändlig gas som helt enkelt kan självantända. I Australien har de samma problem med eucalyptusskogar som självantänder i värmen.

Var till Faf och Guimarais (medeltidsdagar) idag och såg på ett ställe fyra olika bränder, lite längre fram ytterligare två på andra sidan en bergskam.

Hälsningar
Ulla i Grilo Duorodalen

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag