Pilates och nötter


Har varit duktig idag. Jag hade inga sviter efter gårdagens massage så jag kunde gå på pilates. Det gick jättebra, förstod hur jag skulle göra, dels genom att titta på hur andra gjorde och faktiskt så förstod jag en del av vad instruktören sa. Det var mycket pilatesboll och träning av magmuskler, får se om jag kan använda skrattmusklerna i morgon, träningsverken brukar ju komma dan efter eller så. Sammantaget var det väldigt enkla övningar. På torsdag ska jag testa att gå på body balance och se vad det är för något. Sen ska jag bestämma mig för vilken träning det ska bli, kanske det blir båda att varva mellan.

Så vältränad ska jag bli :-)

Nu vet jag hur pinjenötter kommer till. På vintern plockas kottar från pinjetallarna och de läggs sedan i en brasa så att kottarna öppnar sig. Mellan fjällen finns små frön som petas lös och skalet knäcks och däri ligger denna lilla åtråvärda nöt. Man kan också lägga kottarna i solen och så småning om öppnar de sig, så har jag gjort för att testa. Nu förstår jag varför folk satt uppflugna i tallarna och slog på grenarna med påkar så att kottarna föll ner. Det var inte för att använda i brasorna på vintern (man kan köpa säckar med kottar som ved) utan det var för att få en liten inkomst. Det betalas 70€ per kg för pinjenötterna så det är inte konstigt att de är dyra. Jag har ju två jättetallar utanför porten så det kanske kan bli ett litet tillskott i kassan nästa år, om nu inte alla kottfrön blåste av när det stormade och jag kan lista ut vart man säljer dom.

De svarta sakerna mellan fjällen och framför kotten är nöten, bredvid syns den skalade pinjenöten

Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag