Väder


Det har varit strålande väder idag, och varmt, 30° i skuggan. Men det har blåst mesta delen av dagen så träden nästan stod horisontalt. Precis utanför min quinta står stora tallar med grenar som lutar in över gården, i vinden har dom tappat miljoner små kottbebisar som nu flockas på gårdsplanen. det blir nog inte så många kottar kvar att pilla pinjenötter ur sen.


Enligt de flesta väderrapporter ska det vackra vädret fortsätta veckan ut, bara att hoppas det stämmer. Det här med väderrapporter är en historia för sig beroende på vilken site man tittar på, den ena kan visa varmt och regnfritt medan nästa kan visa kallt och regn. Jag brukar säga att jag tror på vädret när jag ser det.

Det är en väldig skillnad på vädret här i Caldas mot i Tomar. Det kunde bli mer än 40° i Tomar medan det här sällan stiger över 30°, det regnar heller inte lika mycket och jag har bara hört åskknallar på avstånd två gånger medan det i Tomar åskade ordentligt en hel del. Det blir dessutom inte lika kallt här på vintern, inte en enda gång var det frost vilket jag är tacksam för, enklare att hålla värmen i huset då. Passar mig perfekt.

Två olivträd, det ena dingnar av blommor medan det bredvid knappt hade några.

Gick en långpromenad i morse innan det blivit alltför varmt och upptäckte nya vägar. När jag kom hem gick jag in på www.mapmywalk.com och ritade in hur jag gått och det visade sig att vi gått 5,8km + lite felvägar, det blev en ganska bra runda. Det är skoj att kolla hur långt man gått + att man kan spara kartorna om man skulle glömma hur man gick. Dessutom visar den alla höjdskillnader under vägen, dvs alla backar man kämpat i.


Här måste de ha sprutat något riktigt giftigt eller så är det bara en ansvarsfull markägare, aldrig sett en sån varning förr. En av anledningarna till att det blev en upptäcktsfärd idag.

Fruktträd så långt ögat kan nå

På kvällningen mötte vi upp med Åse, Rufus och Herman i Foz de Arelho där hundarna fick rasa av sig på havsstranden. Eftersom alla hundarna har en tendens att jaga får de aldrig gå lösa på promenaderna men där på den vidsträckta stranden kan de vara lösa och få springa av sig vilket de älskar. Nu är det alldeles tyst och lugnt i huset då hundarna är helt utslagna efter dagens strapatser och äventyr.



Solnedgång vid havet. Fort går det, hann precis få fram kameran, två minuter senare var den borta

Inte blev jag bra i ryggen som han lovade igår, ondare faktiskt. Förhoppningsvis ger det sig. Får nog vila i morgon med :-)

Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få


Kommentarer

Anonym sa…
Eftersom Robi också har jakt i sig går han heller inte lös, men han har ingen lång strand att springa av sig på utan får nöja sig med att springa runt äppelträdet i trädgården.Det är inte det sämsta. Vi har blivit lovade av SMHI att få sommarvärme några dagar nu. 30 grader lär det inte bli men kanske 20... vi är glada för det. I dag har jag haft gubbar här som har tittat på min stooora björk, svår att ta ner men det ska väl gå med proffshjälp.
Ha det gott
Agneta & vov vov från R
Stackars Robi, men äppelträd och musjakt är inte fy skam det heller. Jag får säga åt vovvarna att ta en repa på stranden för honom med och telepatera till honom.
Håller tummarna på att väderprognosen stämmer så ni också får det varmt och gott.
Och lycka till med björken.
Kram på er båda från oss alla

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag