Äkta vara


Äntligen börjar vi få lite värme här också. Visserligen har det varit soligt och ganska molnfritt men vindarna har varit allt annat än varma ...och snart gnäller man säkert för att det är för varmt. Tänk att man aldrig kan vara riktigt nöjd när det gäller vädret.

Nêsperasylten jag gjorde blev så himla god men det blev bara 3,5 burk, inte mycket. I brist på egna frukter köpte jag några kilon och gjorde mer idag. Det blev 10 burkar till så man får väl hushålla lite annars tar dom slut ganska fort.
Överallt ser man träd som är fulla med nêspera som ingen tar hand om, tråkigt nog står dom på tomter så man kan ju inte plocka. Det var likadant i Sverige när det gällde rabarber. Jag är ju galen i rabarber och jag blev så frustrerad (vi hade inga egna) för överallt fanns rabarberstånd som ingen tog hand om och inte där heller kunde man knata in till folk och ta hand om dom men jag var bra sugen. Ett sånt slöseri på det goda som naturen ger. Och så gott det blir när man gör egna grejer istället för att gå och köpa dessa substitut som är fullproppade med tillsatser.


När jag hade getgården gjorde jag lingondricka för att ha med lite andra saker att sälja när det var dags för marknad. Jag köpte 100kg lingon av en uppköpare och satte igång att göra dricka. Måste erkänna att jag sålde inte en enda - jag drack upp allt själv! Innan jag gjorde lingondrickan brukade jag köpa blandsaft och tyckte den var ok, men efter att ha satt i mig all lingondricka tyckte jag den smakade fy f-n. Man blir bortskämd och kräsen också.

Ett annat träd jag har på quintan men vet inte vad det är. Ska bli intressant och se vad som kommer ur knopparna

Tänkte ta mig i kragen och kalka väggar idag. Gjorde i ordning kalklösningen och när det var dags att få upp den på väggarna hittade jag inte borsten. Den har jag tydligen lagt på det där bra stället som man alltid tänker att "nu vet jag var jag har den". Så typiskt, det får bli vitt och fint en annan dag istället.

Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få


Kommentarer

Anonym sa…
Hemgjord lingondricka och för att inte tala om äkta rårörd lingonsylt på blodpuddingen, mat för gudar.

MVH / Åke i götet
Så gott med hemlagad sylt och saft. Vi har v2 vinbärsbuskar som fåglarna har planterat och de ger bra med bär för gelé och saft. Vi har samma problem med rabarber men nu ska jag skaffa en planta. Ser jag någon som har gott om rabarber går jag in och frågar om jag kan få några stycken...det är aldrig någon som nekar :) Så ta och fråga om du kan få plocka lite frukter.
Förr gjorde vi också lingondricka ....när vi var många i hushållet. Nu blir det bara för husbehov vi plockar. Här har vi haft en fantastisk vecka, med både sol och värme, jag trodde faktiskt att ni hade varmt nu.
Ha de gott
Håller med fullständigt Åke, lingon är guds gåva till mänskligheten. Synd bara att de inte finns överallt, tänk vad många som går miste om den gåvan.

Jag har fortfarande kvar utav lingonsylten ni hade med er Maggan och Ingemar, och den äter jag med andakt.
Hade jag kunnat mer portugisiska hade jag nog kunnat fråga, får väl se om det blir bättre efter sommarplugg med barnböcker :-)
Vinbär är något jag saknar också men de finns i alla fall att få tag på här som tur är.
Idag har det varit riktigt varmt och gott, så nu har värmen äntligen kommit, skönt!

Ha det så gott alla
Aura sa…
Hej Annelie,

Det ser ut som Lind...men jag kan inte avgöra det med säkerhet av ditt foto...ta större foto på trädet... skulle det vara Lind...Tilia cordata...får du sedan plocka hela blomklasse, torka och koka té på ...

Hjärtlig hälsning
Aura
Jag får ta fler bilder när busken/trädet kommit lite längre. Snart blommar den, då kanske det är enklare.
Ha det så bra

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag