Åska, film och päron


Idag har vi vår beskärda del av väder, just nu öser det ner. Det har regnat mer eller mindre hela dagen och en och annan åksmäll. Åskan har kommit nära i mellanåt och eftersom jag är nojjig på åska och elektronik har dator och modem varit urpluggade mest hela dagen. Nu kan man ju tro att jag varit duktig och passat på att plugga när man inte kunnat vara ute och fortsätta kalkningen, men inte då. Istället laddade jag ner lite filmer och la in i surfplattan, kröp upp i soffan med en skål chokladpudding tillsammans med hundarna. De fick slicka skålen = lycka. Jag vet att choklad inte är bra för hundar men i färdig chokladpuddingspulver finns inte mycket choklad så det är tillåtet med lite.
Stackars Duro är inte helt bekväm när det åskar men han beter sig lugnare här än han gjort tidigare, då bara skakade och flämtade han och gick och gömde sig någonstans, ofta långt innan jag hörde åskan. Kanske det är något med huset som gör honom lugnare eller så har han vant sig till slut, vem vet?

På siten www.swesub.tv finns massor av filmer och serier man kan ladda ner, de allra flesta textade. Det är inte olagligt, däremot är det olagligt att ladda upp vilket det görs automatiskt så snart filmen är nerladdad så det gäller att stoppa uppladdningen, inte så populärt bland de som sysslar mycket med det här men man vill ju inte vara olaglig, eller hur?

För ovanlighetens skull, en osnarad get vi träffat under en promenad

Jag är glad att jag inte är päronbonde (eller bonde öht, fick min beskärda del som getbonde). Förutom själva planteringen är det en himla massa pyssel med träden. Först binds alla träd upp på våren (åtminstone när de är unga), varenda gren har ett snöre om sig för att styras dit bonden vill ha dom. Förutom klippning, bearbetning av jorden mellan raderna, bevattning, besprutning i tid och otid går en del och klipper bort päron så det bara blir två kvar i varje klunga. Det är väl för att de ska bli större antar jag. Vet inte om alla klipper bort päron, päronbönderna bredvid mig har inte rensat sina päron än i alla fall, men de kommer väl de med snart.

...och det är inte bar några träd, fy vilket pyssel

...och sen klippa bort en massa päron, backen är full av dom

Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få


Kommentarer

Ja, man ska ju klippa bort druvor ur klasarna också för att få stora druvor. Till det arbetet rekommenderar man en nagelsax! Glad att jag inte ska leva på druvodling!
Är inte heller sugen på att vara vinbonde. Har ju prövat på lite nu innan Åse & Lasse flyttade ner på heltid. Inte att klippa med nagelsax men väl med sekatör och att binda upp vinet. Nå'n gång ibland kan vara ok men inte jämt.
Trots allt tur att det finns några som gillar jobbet annars skulle man inte kunna ta sig ett glas vin i mellanåt

aura sa…
Hej Annelie,
Det går att plocka dessa gröna päron och koka marmelade av.
Kanske du kan fråga ngn om ngr päron...
En varm hälsning..Aura
Hej Aura
Hade dom varit lite större hade jag nog plockat. Dessa är så små så det blir just inget kvar efter skalning och urkärning. Det lär säkert bli ett och annat päron som missas när de skördar så jag kan göra något smaskigt
Ha det så gott

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag