Kort sommarlov...


...blev det visst. Nu har jag anmält mig till en annan kurs i portugisiska, förhoppningsvis kan man förkovra sig eller åtminstone underhålla det lilla som fastnat i huvudet. Det blir inte så hårt, en timme i veckan så man kan nästan säga att det är sommarlov ändå. Har tittat lite i sagoböckerna jag lånade och de är inte lätta precis, får nog försöka hitta böcker för ännu mindre barn. Dom säger ju att man går tillbaka till barnstadiet när man blir äldre och just nu stämmer det :-)
Har satt upp lite lappar med verb som jag gärna, eller rättare sagt ogärna, blandar ihop. Får hoppas att det hjälper något.


Wendy (som tog hand om Rufus medan jag var i England) kom tillsammans med sin väninna Linda och hälsade på idag. Vi gick tillsammans med Åse på en träff som anordnas en gång i månaden av "International Ladies of Caldas da Rainha". Vi tänkte att det kan vara bra att lära känna lite folk och skapa kontakter men det kändes inte som att det skulle kunna bli så. Det var väldigt stelt, inte som coffe mornings i Tomar där alla är välkomna, både män, kvinnor och utsocknes, där alla pratar med alla och cirkulerar runt. Här satt alla grupperade vid bord på en restaurang och de höll sig till sina grupp. Wendy och Linda fick frågan "Vad gör ni här som kommer från Tomar", kändes inte helt välkomnande.
Vill man veta mer om denna sammanslutning via deras hemsida går inte det om man inte är betalande medlem, inte det heller känns särskilt välkomnande eller som att dom egentligen vill ha fler medlemmar. Får se om dom ska få en chans till.

Trädet, eller om man ska kalla det busken, som jag inte vet vad det är har slagit ut i blom nu. De luktar helt fantastiskt och uppskattas av humlorna som far omkring från blomma till blomma och sörplar. Ett förslag är att det kan vara en Lind, kanske någon läsare vet?

Humlorna mumsar


Nu har vi fått en redig värme, runt 33° på dan. I morse kom vi iväg på morgonpromenaden klockan åtta och det var lite väl varmt redan då. Det lär bara bli korta turer ett tag framöver för varken jag eller hundarna har lust att gå upp klockan 6 på morgonen.

Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få


Kommentarer

Aura sa…
Hej Annelie,
Ja, vill bekräfta det jag sade tidigare....det är Lind...Tilia cordata....det luktar..lime och sött vanilj....du får inte parkera bilen under trädet....för det kommer att droppa ner... socker/sötma...

Må så gott
Aura
Tack Aura! Bilen klarar sig, busken är liten och står inne på tomten dit jag inte kommer med bilen. Tur är väl det.
Ha det så gott
Anonym sa…
Hej Annelie! Vi har lindar här på gatan 8 st och de har aldrig blommat vad jag har sett. Bladen ser likadana ut som de på ditt foto, men jag tror inte att det är lind. När det börjar rinna en massa klibb (som det gör på lind)senare på sommaren är det lusavföring har jag läst.
Ha det gott och lycka till med portugisiskan.
Agneta
Blommorna är ganska små och oansenliga, kanske de bara inte syns?
Låter inget vidare det där med lusavföring, tur bilen inte får plats under eller att vilstolen inte får plats.
Må så gott o klappa Robi

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag