Tänk vad man lär sig


Idag har jag lärt mig två saker. Den ena är att man inte ska använda en gammal färghink i plast. Det utvecklas en väldig värme när kalkpulvret blandas med vattnet och det formligen kokar (inte kommer jag ihåg att det blev så varmt när jag blandade kalk förr) hinken blev helt deformerad i botten och hål uppstod både där och på sidan. Röran bara flödade ut och det blev bråttom att hitta en annan hink som tål att blandas i för att hälla över det som var kvar. En del rann ut på backen så det blev till att spola av planen. Har man inte jobb så skaffar man sig.


Till slut kunde jag spruta och borsta på utsidan av gården. Det krävs några omgångar till med sprutan men det är en klar skillnad redan nu.


Orginal

Fasaden tvättad

En strykning

För en gångs skull var jag smart och skyddade håret. Har ingen sjal så en kökshandduk fick duga, kände mig som Moder Teresa, var så snygg så jag var tvungen att göra så som folk gör idag; ta en selfie :-)

Moder Annelie

Den andra saken jag lärt mig är att det inte funkar med diskmedel mot mygglarver. De som är vid ytan just när man droppar i diskmedlet dör men under ytan finns fortfarande mängder som kommer upp så snart ytspänningen kommit tillbaka. Och det gör den ganska snabbt. Har googlat på problemet och enda lösningen är en håv. Så nu har jag införskaffat en tät akvariehåv som får arbeta flitigt. Mygglarver är som fiskyngel, de märker direkt när man kommer och dyker, därför får man gå med håven i omgångar och fånga de man får syn på. Tror att det lyckats riktigt bra för nu är det svårt att upptäcka några. Men det kommer nya hela tiden så håven kommer användas flitigt.

Myggvapen

Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få

Kommentarer

Anonym sa…
Snygg moder! Å klurig! Har du dunk på ryggen å pump för å kalka? Blir jättefint! Kram Vonne
Aura sa…
Hej Annelie,

Det är Midsommar i Sverige och du jobbar på för fullt. Firar de inte Johan Döpparens dag, dia de São João, i Caldas da Rainha?
Har du tänkt på att smörja dig med lite olivolja innan du börjar måla? Då fastnar inte färgen lika mycket på kroppen...

Önskar dig en fin helg,ät något gott och drick lite vinho verde
Aura
Paula sa…
Fluglarver... Urk. Var har du dem? I en damm? Du är ju riktigt snygg! Ändra stil o börja m huckle vetja 😜🐛🐛🐛
Ja nog syns det att du slitit med tvättning och målning blir ju riktigt bra. Du vet väl att man lär så länge man lever :))
Fiskhåven var ett bra tips. Vi har nog mygglarver i vår regntunna också, för de dyker så fort jag kommer med skopan :)
Kram på dig
Unknown sa…
Haha härlig bild! Och fint blir det!

Kan det vara släckt kalk du använt tidigare och nu var det osläckt?

Osläckt bubblar och blir varmt som sjutton...

It´s a learningcurve :)

//Ulrika
Tyvärr kan jag inte svara er en och en som jag skulle vilja, det beror på mallen jag använder. Alltså får jag klumpa ihop er i samma ruta. Men det går ju det med.

Vonne - man gör vad man kan för att styla sig :-). Det är en liten ogräs-pump-spruta jag använder och smetar ut det med en borste efteråt. Jättesmidigt.

Aura - Japp, jobbar även på midsommar. Under nästan hela mitt yrkesverksamma liv jobbade jag helger eftersom jag inte har barn så att de som hade barn kunde fira med dom, så det har blivit att jag inte bryr mig så mycket.
Dom firar säkert Dia de São João här men när det är sommarlov som nu så blir man inte så uppdaterad.
Kalken är lätt att tvätta bort, men ska tänka på inoljning nästa gång jag målar med färg :-)
Jag lyder - det blir ett glas Vinho Verde ikväll.

Paula - Skrev fel i farten, det ska vara mygglarver men det är urk det med. Funderar starkt på att styla om mig med huckle och tillhörande portugisik städrock som tycks vara obligatoriskt här :-)

Maggan - Ja nog lär man sig något nytt varje dag alltid :-)
Lycka till med myggjakten.

Maria - Så är det nog, det är nog mer säkerhetstänk i Sverige för där har jag alltid fått släckt kalk när jag handlat. Den osläckta är lite ruskig att hålla på med, men som sagt, man lär så länge man lever.

Ha det så gott alla kram på er

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag