Vinprovning...


...blev det idag på en liten vingård Vinhos Cortém strax utanför Caldas. (Länk till gpskoordinater). Den drivs av ett engels/tyskt par och de gör fantastiskt goda viner som de fått fina priser för. Fantastiskt med tanke på att de är små och tävlar med bjässar. De serverade sju olika sorters viner tillsammans med diverse tilltugg och vi fick lyssna till historien om dalen de håller till i. Det var jättetrevligt och jag kan verkligen rekommendera ett besök om ni skulle råka ha vägarna förbi.
Hade dessvärre bara telefon med så bilderna är väl inte de bästa, men man får ett hum i alla fall.

Fantastisk utsikt

Trångt

Vovve fick vara med också

Ingången till själva vinprovningsrummet, det var mysigare än var det blev på fotot

Förevisning om förvaring/mognad av vinet

Vi fick ett varsitt papper med beskrivning av vinerna där vi också kunde göra anteckningar om vad vi gillade eller inte gillade. Av de sju vinerna fastnade jag för tre, och som vanligt ratade jag de dyraste och finaste vinerna, jag blir nog aldrig en sån där fin vinkännare men huvudsaken är ju att man gillar det man dricker. Dessa tre viner fick följa med hem, de ska jag spara till något speciellt tillfälle, de går ju inte att få tag på hur som helst.


Trevligt uppdukat

Bredvid tallriken låg beskrivningen av vinerna

Påfyllning, ingen tackade nej men Lasse fick bara smaka liiite för han var chaufför

Om det blir för varmt för er där hemma i Sverige kommer här ett riktigt smart tips. Än behövs det ingen sådan här, det är svalt och skönt, tack och lov. Fick det verifierat att Jan & Anna hade 40° i Alentejo igår och i Tomar låg temperaturen på 37-38° såg jag på Facebook. Måste erkänna att jag är glad att jag inte bor där nu.



Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag