Hasses inlägg


Hej ni där ute det är jag Hasse som skriver igen.
Det var ett par saker som jag ville berätta om, en är det här med bränderna som vi har talats vid om tidigare, men där i alla fall inte jag har förstått omfattningen om hur illa det har varit, jag har ju sett 8 eller 8 bränder här ifrån huset vilket har varit skrämmande ibland, men nu när jag reste i norra Portugal så såg jag att det säkert stämde det som sägs, det vill säga att det har i år än så länge har brunnit av cirka 94 tusen hektar mark. Det var tidvis som att köra igenom områden som det man ibland beskriver i böckerna som hur det kommer att se ut efter kärnvapen kriget, vi vet ju att det redan har tagit livet av sex brandsoldater, och det är ju en skrämmande tanke. För att inte tala om kostnaderna.
Det märkliga var att när jag kom över på den spanska sidan såg jag inte en brasa överhuvudtaget, utan alla har varit i Portugal.



Men för att få komma med en lite mera glad betraktelse, så var det så här när jag var ute och åkte nu i helgen, passerade jag enorma  vindalar i  Dourodalen, och jag har ju drällt runt en del men den var nog något av det vackraste jag har sett någonsin sett, jag körde ju bara vägen som flöt fram över dalen men jag såg ändå flera vingårdar som dels var vackra att se och som bara väntade på att få utforskas , jag har sagt till Annelie att hon bör ta med sig någon vänninna och åka dit och kosta på sig en helg eller varför inte åka runt en hel vecka på olika vingårdar och  utforska området.


Jag vet ju att en del av er kanske mera drömmer om att sola och bada men en resa som den jag gjorde nu i helgen ger ju så mycket mera, att få se hur det lokala portugisiska folket roar sig, och som en del av dem gillar är fantastiskt för mig och jag tror att många av er är ute skulle ar glada över att få ta del av den glädje som ofta präglar dessa tillställningar som utspelar sig här.
Nästa gång jag sticker ut och åker blir det nog söder ut för jag vill se den södra turistdelen, det vill säga Algarve området , dit åker ju alla dom som inte hittar i Portugal som vi brukar säga.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag