Yes! en högaffel och mysiga välkomstläten


På vägen hem efter min dag på Cedar Centre stannade jag till vid ett slags köpcentrum. Jag missade en parkeringsplats och råkade hamna på baksidan av byggnaden och vad hittade jag där om inte en slags lantmannabutik. Och ni kan aldrig gissa vad jag hittade där! En trepiggad högaffel!
Visserligen utan skaft men det fanns lösa såna. Kruxet med skaften är att dom är gjorda i eucalyptus (tror jag) och är hiskeligt tunga, och högaffeln är gjord för ett grovt skaft men det vill jag ju inte ha, det blir så tungjobbat. Grabben lyckades rota fram ett tunnare skaft, tack och lov funkar det eftersom fästet på gaffeln är koniskt. Lite glapp blir det upptill men med en skruv eller spik löser det sig. Mycket nöjd med mitt fynd, nu kan jag gaffla hej vilt utan att få ont i axlarna.


Har ni någon gång gått in i ett stall mötts av hästar som frustar välkomnande? Det är ett så mysigt och rogivande ljud. I dag har jag upptäckt att åsnor också hälsar när man kommer. De låter inte som hästar, de låter mer som någon som snyftar eller försöker hålla sig för skratt, svårbeskrivet ljud och man väntar sig nästan att dom ska hoppa jämfota när man hör ljudet, det hör på något vis ihop.
Först möttes jag av Chloe som hälsade då jag kom och nu ikväll när jag gick ut till Triggo med hans lilla kvällsmål bestående av en näve kraftfoder och morötter blev jag mottagen med en åsnevälkomsthälsning. Så häftigt att båda gjorde ljuden för första gången på samma dag.

Kan jag hjälpa till?

Vi hade med en hyfsat stor fikus med från Sverige. Den tappade alla blad efter ett tag så vi ställde ut den för att bli kompost så småningom. Krukan med de torra pinnarna stod undangömd under trappen hela vintern och jag var helt säker på att den var heldöd. men så i början på sommaren började små öron titta fram på grenarna och nu är den full av blad och kommer bli riktigt präktig om den fortsätter på det viset.

En riktig överlevare

Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få.

Kommentarer

Så mysigt med åsnehälsningar :) Fikusen kan du säkert plantera på något bra ställe, de kan ju bli riktigt stora träd har jag sett. Veckorna krymper....nu börjar det snart närma sig avresa :)
Om nu inte åsnan sätter i sig fikusen också, vi kanske får göra ett bättre stängsel runt den.
Gissar att ni har resfeber nu, tiden går fort så snart är ni på språng igen.
ha det så gott
/Annelie
Aura sa…
Hej Annelie,
Absolut inga spikar eller skruvar för att justera skaften. Sätt Hasse att tälja lite trätappar - träkilar att kila mellan träskaften och järnskaften. Det ska vara jämt, åtminstone två tappar/kilar, sedan håller det i flera år. Om det glapppar efter ett tag, så justerar man ner kilarna med hammaren.
Sånt vet Hasse om.

En varm hälsning
Aura
Tanken är god Aura men hållaren eller vad man ska kalla det är inte hopsvetsad så den kommer utvidga sig om man slår ner kilar. Om han nu inte svetsar ihop den förstås, vi får se hur det slutar :-)

Varm hälsning till dig med
/Annelie


Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag